شناسه : 78939865


فايل صوتي و مشروح سخنان «عبدالرضا رحماني فضلي» وزير محترم كشور در جمع منتخبان و فعالان اقتصادي استان 14مردادماه 95


بسم الله الرحمن الرحيم
تشكر مي كنم از همه عزيزان كه محبت كرديد و ما را مورد لطف قرارداديد و دعوت استاندار محترم را قبول كرديد كه ما امروز درخدمت شما باشيم . نظرات دلسوزانه وكارشناسانه در رابطه با تجربه و همدلي كه ارائه داديد و اميدواريم انشاالله به بركت نيت هاي خالصانه همه شما عزيزان موجب خير و بركت شود.
يقينا همه ما موظف هستيم كه پيگيري كنيم و قطعا هم پيگيري مي كنيم. الحمدالله جلسه ما جلسه مهم و جدي است. در ايام عيد حضرت معصومه اطهر(س) دل دوستان شاد و لبتان خندان باشد. ببينيد از فرمايشاتي كه داشتيد مباحث دو دسته هستند.
يك دسته مطالبي كه جنبه ساختاري ، تاريخي و يك روند را شامل مي شود كه به سهولت وراحتي قابل حل نيست.
بايد تلاش، كوشش، صبر و مداومت كرد وانشاالله به موقع بايد مسائل را حل نمود. خب مسائلي داريم كه چون شما مستحضريد الان ما با يك نظام اقتصادي كاملا غيرفعال و منفعل و وابسته روبرو هستيم.به هر حال كشور ما اين اقتصاد را تاييد نمي كند و با نگاه تاريخي عرض مي كنم كه اين اقتصاد منفعل و وابسته ما الزاماتي هم بر آن حاكم بوده و هست كه متاسفانه در خيلي از موارد احتياج به يك تغيير اساسي و دگرگوني بسيار مهمي دارد كه اين الزامات هم هنوز ما نتوانستيم در آن تغييرات بدهيم البته اقدامات اصلاحي مواردي را به اصطلاح به عنوان ترميم شاهد بوديم ولي بر اساس نظام برنامه ريزي تغييرات اساسي مي خواهيم .
نظام برنامه ريزي ما نظام درستي نيست. نظام برنامه ريزي با توجه به نگاه كلان و بخشي كه الان دارد نمي خواهيم بر رد آن استدلال علمي كنيم ، بلكه استدلال عيني و ملموس و مشهود . اين نظام برنامه ريزي موجب عدم توازن و نابرابري در كل كشور شده و به هر حال شما در توزيع منابع ، توزيع امكانات، توزيع جمعيت، توزيع فعاليت ها همه اينها نابرابري و عدم تعادل وعدم توازن شاهد هستيد. شما مردم سيستان و بلوچستان را داريد مناطقي همچون لرستان را داريد. ايلام، مناطق تهران كه تهران با اينكه مركز تجمع ثروت است اما مركز تجمع ناهنجاريها و بزهكاري ها نيز است.
اين نظام برنامه ريزي نشان داده به هر حال نتوانسته خوب عمل كند، اختيارات كاملا متمركز نگاه كاملا كلان و بخشي و ظرفيت ها با توجه به موانع واقعا دچار عدم بهره برداري مناسب شده است. حالا يك بحثي است كه به موقع دولت و مجلس بايد به آن بپردازند وتصميم بگيريم، جنگ، تحريم و مسائل مختلفي كه با آن مواجه مي شويم فرصتي است كه با آن نظامات دچار تغييرات اساسي شويم .
از نظر بنده نظام بودجه ريزي فعلي نيز نظام كاملا غلطي است . بودجه ريزي ما مبتني بر توزيع مناسب بر اساس فعاليت و جمعيت است كه فعاليت و جمعيت يك سيكل باطلي ايجاد مي كند و هر جا جمعيت بيشتر و فعاليت بيشتر، امكانات بيشتر و اينكه توزيع ناعادلانه امكانات را در كلان شهرها شاهد هستيم كه بايد فكري براي آن كنيم.
بعد مي رويم سراغ نظام اداري و بروكراسي كه واقعا جرات و جسارت را از دولت ها وحاكميت ها گرفته دليل آن هم اين است كه تمركز شديد اختيارات در مركز داريد و مناطق ما فاقد اختيارات لازم درتصميم گيري هستند، تصميم گيري هاي بسيار جزئي و واقعا نمي توانند تصميم بگيرند در صورتي كه اگر مناطق ما قدرت تصميم گيري داشته باشند مي توانند خيلي از مسائلشان را حل كنند، ما يك اداره كل و يا وزارتخانه اي درتهران داريم بعد همان وزارتخانه در 31 استان باز است ادارات كل و سازمان هاي مستقل دارد ولي آنها قدرت تصميم گيري ندارند و دريك حدي مي شود بايد بروند تهران، مي پرسيم چرا بايد بروند تهران مي گويند درآن جا دولت تشخيص كارشناسي ندارد خب مي گوييم قدرت تشخيص كارشناسي بدهيد ، خب  كاري ندارد.  اين برمي گردد به نگرش تاريخي كه بر ما حاكم بوده است به هر حال هر كسي مي خواهد تيم خود را افزايش دهد. اين بايد واگذار شود، راهي ندارد الان مشكلات نيرو در استان ها نداريم .
الان دانشگاه هاي ما انباشت نيروهاي علمي و دانشگاهي هستند همين استان يزد چند تا دانشگاه دارد چقدر دكترا فارغ التحصيل مي شوند چقدر فوق ليسانس داريد چقدر مدير داريد يك زماني مي شد اين حرف هارا زد كه ما دانشگاه كم داشتيم اين مال سال دهه 40هست .
الان مدير كم نداريم فارغ التحصيل كم نداريم ، خب شما اختيار بدهيد با روش هاي كاملا پيشرفته و الكترونيكي شما هر لحظه نظارت انجام دهيد اگر غلط كار كردند تذكر بدهيد پس اگر نمي شود يا فكر تغيير نيست يا جرات تغيير درذهن ما نيست يا توان تغيير در ما نيست، خارج از اين هم نيست ، بايد بشود راهي هم نداريم دولت در اين قضيه به شدت معتقد است .
ما بيش از 80 اختيار را در يكي دو سال گذشته به استان ها داده ايم و در همين جلسه اي كه يك شنبه آينده داريم 40 تا 50 اختيار جديد را دردستور كار قرار داديم همه اين ها بخشي ازكار است . مدل و نظام حاكم بايد آثار اقتصادي و آثار درتصميم گيري داشته باشد . آثار درفعاليت هاي مختلف دارد بايد برويم حل كنيم ولي به راحتي قابل حل نيست .
يكي از بيانات و مشكلاتي كه دوستان در اين جلسه مطرح كردند بر مي گردد به تصميم گيري هايي كه در حد استاندار است بايد تصميم بگيريد، درحد معاون وزير هست ، در حد دولت هست يا در حد مجلس هست به نظر من همه اين ها قابل پيگيري هست . روندكار هم واقعا در دولت تدبير واميد يك روند فزاينده و مثبت است.انصافا تلاشهاي زيادي شده است. نمي خواهم برگرديم به گذشته كه چه بوده است ولي آنچه كه مسلم است شرايط ما شرايط قابل قبولي است .
ثبات اقتصادي درحوزه هاي مختلف بوجود آمده است قبلا قدرت تصميم گيري در قيمت ارز نبود ، آن قدر اعتبار پول داخلي كم شده بود كه در بازار داخلي، ارز خارجي مورد معامله قرار مي گرفت. در حالي كه اكنون ثبات نسبي خوبي حاكم شده و به تصميم گيران واهالي توليد واقتصاد اطمينان مي دهد و اين ها از بركات همكاري دولت و ملت و مقام معظم رهبري و هدايت كلاني است كه ايشان دادند و مجلس و قوه قضاييه كمك مي كنند همه با هم. وحدت و هدف مشترك هست و مشكلات قطعا حل خواهد شد .
بايد تلاش ما اين باشد كه بنا به صحبت هاي مقام معظم رهبري كه فرمودند اقتصاد مقاومتي ازنظر عقلي ، علمي و تجربي و سياسي وامنيتي كاملا ضرورت دارد و شكي در آن نيست از طرف ديگر توان اقتصادي بالقوه بالا است و بايد به بالفعل برسانيم و براي بالفعل رسيدن آن مولفه هايي واقعا هست ما نيروي انساني تحصيل كرده خوب ، كارگران و فعالين با مهارت هاي بالا در صنعت، تجار بسيار خوب كه بازار را مي شناسند و با دنيا ارتباط دارند داريم. مديران اقتصادي ما مديران فعالي هستند مديران بنگاه فعال هستند و تكنولوژي كه بخواهيم در دنيا قابل دستيابي است . قبلا دسترسي به تكنولوژي ها بسيار سخت بود (مثلا 30سال قبل) در حال حاضر اگر پول داشته باشيد ، وارد بازار تكنولوژي بشويد مي توانيد انتخاب كنيد، بخريد، آموزش بدهيد واستفاده كنيد ، ما مشكل سرمايه نداريم. ما چون يك عادتي كرديم كه سرمايه را ، تامين منابع را عمدا روي بودجه و منابع عمومي دولتي اختصاص داده ايم، اگر ابزارها و مكانيزم هاي تامين مالي را افزايش بدهيم، يعني بازار سرمايه بيايد وسط و امكانات و منابع و دارايي ها را ترغيب كنيم به سرمايه گذاري ، سرمايه خارجي را روان تر بياوريم ما مشكل سرمايه را حل مي كنيم .
سرمايه در دنيا با بهره 2 تا 3 درصد به هر حال فعال شده و دارد كار مي كند و ما با بهره بالاتري داريم كار مي كنيم پس بستر امنيتي براي ما فراهم است، عوامل به نظر من براي پيشرفت كار موجود است و موانع الحمدالله دارد حل مي شود و يكي يكي دارد برداشته مي شود .
مسير ، مسيرآساني نيست در ابتداي جلسه دوستان مثال خوبي زدند. سختي هاي كار ، از مسيرهاي سختي عبور كرده تا تبديل شده به يك ماده شفاف و روشني و شفا بخش و انرژي بخش كه توي شيشه ريخته مي شود . پس كار خيلي سخت است و هر كس وارد عرصه توليد و اقتصاد شده ، آن هم از نوع رقابتي كه درآن اقتصاد مقامتي بايد رقابت را داشته باشد و حضرت آقا در چند جا رقابت در توليد را به كار برده اند يعني اگر ما بخواهيم يك اقتصاد رقابتي و قابل قبول داشته باشيم به قول يكي از دوستان جنگ هست رقباي ما هم دنبال منافع هستند دنبال سود هستند، ما هم دنبال سود هستيم. جنگ براي بازارهاست. جنگ براي سود هست. جنگ براي منفعت هست. حتما موانع و سختي ايجاد مي كنند . حتما با ما راحت كار نمي كنند. ما دراين قضيه بايد تمام تلاش خود را بكنيم مشكل ما با آن ها 2 مساله است يكي مشكل روش ها و شيوه هاي پوسيده و غلطي است كه بايد حل كنيم و يكي هم قدرت رقابت با آن هايي است كه به هر حال كيلومترها از ما جلو هستند به تعداد كشورهاي استعمارگر هستند و بازارهاي جهاني هم سال ها است تصاحب كرده اند و تكنولوژي در اختيار آن ها است . علم به صورت كامل در اختيار آن هااست. به هر حال دشمن را بايد بشناسيم . نبايد بگوئيم ضعيف هستند ، نه آن ها خيلي هم قوي هستند، تكنولوژي بالا دارند، بازارها دردست آن هاست، توان رقابتي بالا دارند.
اين را مي دانيم كه اراده ما بر اين حس رقابت پذيري است ، اراده ما هم بر مي گردد بر آن انگيزه قوي كه ما به عنوان ملت ايران داريم كه موضوع را اعتقادي مي دانيم، به هر حال ما ملت آزاده اي بوده ايم و هستيم و به دنيا ثابت كرديم و به اصالت ديني و به اصالت ملي قائل هستيم و از سختي نمي هراسيم و انشاالله موفق مي شويم .
موضوع بعدي كه دوستان اشاره كردند مردمي كردن اقتصاد است كه مقام معظم رهبري به آن اشاره كردند. تقاضا ما اين است كه شما بايد نقش اصلي را در مردمي كردن اقتصاد داشته باشيد . دولت بايد زمينه ساز و تسهيل گر باشد شما بايد مشاركت را شكل بدهيد يك كتابي اخير مي خواندم به عنوان ثروتمندترين مرد بابل . در ايام قديم در بابل مشكلات عظيم اقتصادي مثل ركود و بيكاري ، شرايط سختي بوده ، وزير مي گويد چكار كنيم شرايط سختي است مردم در سختي هستند مي گويد ما ثروتمندان زيادي در جامعه داريم ، ثروت آن ها را بگيريم و ميان بقيه تقسيم مي كنيم به هر حال مشكلات حل مي شود . آن حاكم قبول نمي كند مي گويد ثروتمندترين مرد بابل را بياوريد پيش من ، به او مي گويد وضع ما خراب است و اين پيشنهاد هم هست كه ثروت را توزيع كنيم ولي من مخالفم. مي خواهم يك مأموريت به شما بدهم گفت شما چگونه ثروتمند شده اي ، بايد راه ثروتمند شدنت را به همه مردم شهر ياد بدهي او مي گويد من راه را به همه ياد مي دهم. 100 نفر جمع مي شوند و به آن ها آموزش مي دهد. اين كتاب بر محور آموزه هاي اين فرد نوشته شده ، يك كتاب بسيار شيرين و قديمي است . شما ها بايد مسير ثروتمند شدن را به مردم ياد بدهيد شما بايد خلق ثروت را به مردم ياد بدهيد اگر همه مردم ثروتمند باشند ، جامعه ، جامعه خوبي خواهد بود . فقر و سرقت اكثرا بر مي گردد به نيازهايي كه از طريق شرعي و قانوني تأمين نمي شود و مي روند از طريق غيرقانوني و غيرشرعي تأمين مي كنند بنابراين وظيفه اي كه براي شما قائل هستم فراتر از مسئول بنگاه اقتصادي است هركس با شما كار كند ، شما بايد به او مشاوره بدهيد .
اين قدر ظرفيت كار و توليد ثروت و بازار و منفعت هست كه اگر همه ما توليد ثروت كنيم  باز هم به همه ي ما به اندازه مي رسد كه در رفاه مطلق زندگي كنيم نبايد بخل و حسادت بورزيم بايد رئيس كارخانه ها مثل استاد و شاگردهاي قديم كه جواني مي آمد در يك حجره كه 5  يا 10 نفر كار مي كردند بعد از چند سال همه آن ها وارد بازار مي شدند بعد هم ازدواج مي كردند و زندگي خود را انجام مي دادند ما بايد نيتمان باشد كه به همه ياد بدهيم كه چگونه خلق ثروت كنند .
موضوع بعد استفاده از توان خارجي ها است . بحث برون نگري در اقتصاد در كنار درون زايي براي ما يك امر حياتي است. اين را رهبري عزيز فرموده اند كه بايد در اقتصاد برون نگري شود. برون نگري يعني چه؟ يعني بازارهاي بين المللي  را بايد مراقب باشيم سهم بگيريم ، تكنولوژي پيشرفته دنيا را ، سرمايه ، مديريت خارجي را بگيريم . هرچه خوبان دارند ما بايد همه را يكجا داشته باشيم اما پايه بايد اقتصاد مقاومتي باشد اين درون زدايي نبايد فراموش شود. اين مهم است نه اين كه با توجه به ضعف داخل هرچه داخل داريم را هيچ بدانيم و همه توجه به بيرون باشد حالا نمونه روشن آن مثال تقي زاده ها و استفاده كامل از سرمايه خارجي است. يك عده اي مي گويند كلا درهاي كشور را ببنديم و در داخل كار كنيم ولي اين هم درست نيست براي اينكه بتوانيم قدرت رقابتي خود را افزايش دهيم نگاه ما بايد به بيرون از مرزها نيز باشد.
موضوعات ديگري كه به آن اشاره شد سياست هاي پولي و بانكي است. دولت دارد روي اين موضوع كار مي كند يعني آقاي دكتر روحاني دو سه موضوع را موضوع اصلي خود قرار داده است در اين سه سال كه به طور جدي انجام شود.
يكي بحث حل مناقشات بين المللي حول محور انرژي هسته اي بوده است كه به هر حال زورگويي كه نسبت به ما داشته اند واقعا ظلم در حق ملت ايران كرده اند به هر حال با اجماع نظر داخلي و حمايت هاي مقام معظم رهبري اين موضوع را به جايي رسانديم كه الان مي توانيم بگوييم دفع شر شده است . مي توانيم بگوييم زمينه انجام كارها فراهم شده است . بستر لازم براي حركت سريع فراهم شده است . گشايش هايي حاصل شده است . آيا آمريكا آمده آدم شده است ؟ قطعا اين طوري نيست .آيا بايد هوشيار و بصير باشيم ؟ قطعا اين طوري است. اين ها بديهي است. موضوعي كه رئيس جمهوري تلاش كرده اند ، موضوع اقتصادي است . ايشان حداقل يك جلسه به جز جلسه هيئت دولت يا دو يا سه جلسه دارند در هر هفته بدون تعطيلي برگزار مي كنند. آوردن نرخ تورم به زير 10 كار آساني نيست از منهاي پنج و شش دهم درصد.
رساندن رشد اقتصادي به رشد اقتصادي يك درصد آن هم زماني كه قيمت نفت قبلا بالاي 120 دلار و الان رسيده است به متوسط 30 دلار كه همين كشورهاي قدرتمند امثال ما ارزش پول آن ها نصف شده ، كشورهاي عربي همه ذخاير خود را روي اين قضيه گذاشتند ، بعضي از كشورها 250  درصد تورم داشته اند در اين شرايط به گونه اي اقدام شد كه يك درصد رشد را داشته باشد. اين ها قابل قبول است اين در صورتي است كه 85 درصد اقتصاد ما وابستگي داشته خيلي از فعاليتهاي ما وابسته به بودجه عمومي بوده است كه بودجه عمومي ما بخش عمده اي از آن وابسته به نفت است .
سومين موضوعي كه دكتر روحاني تأكيد داشتند در رابطه با مردم بحث امنيت مي باشد .
سه موضوع اساسي بحث امنيت داخلي ما ، امنيت مرزهاي ما و بحث تأثيرگذاري هاي در مسائل منطقه اي كه كار واقعا ساده اي نيست من به شما مي گويم آنچه به عنوان مطلعين امر در سوريه، يمن و عراق اتفاق افتاده ،يك جنگ جهاني كوچك مي باشد . همه كشورها در آنجا جمع شده اند همه مستقيم و غيرمستقيم يا در قالب ائتلافها هستند و همه دنبال منافع هستند. همه يك محوري دارند كه عنوان يك تهديد اصلي به خصوص قدرتمندان به خصوص صيهونيست ها ، آن هم ايران است كه ايران را به عنوان يك تهديد اصلي مي شناسند . يك نگاهشان به ما هست و به دنبال اين هستند كه به هر نحوي در ايران عمليات انجام دهند .
به لطف خدا دولت دارد زحمت خود را مي كشد. تلاش مي كند اما من اين را به شما عرض مي كنم دولت بدون ملت ، دولت بدون كارآفرينان و فعالين اقتصادي قطعا موفق نمي شود. من هم مثل شما قبول دارم كه اول اينكه خصوصي سازي خيلي كم داريم . دوم بنده به عنوان مسئول ارزيابي خصوصي سازي 12 الي 13 درصد خصوصي سازي واقعي صورت پذيرفته و بخش اعظم آن خصولتي شده است. بخش اعظم آن رفع ديون شد.
بارها مقام معظم رهبري در بحث اصل 44 فرمودند بايد يك انقلاب اقتصادي اتفاق بيافتد . من صبح در جلسه عرض كردم اگر ما اين اقتصاد مقاومتي را خوب هدايت نكنيم ، خوب درك نكنيم ، خوب فهم نكنيم ، خوب پيگيري نكنيم ، دچار مسائل مي شويم چون اينجا هم فرمودند انقلاب اقتصادي ولي واقعا اين محقق نشد حالا ما بايد دنبال كنيم، اصلاح كنيم، درست كنيم بنابراين اين اتفاقاتي كه الان افتاده و ما پيگيريم توي دنيا قطعا بايد مردم و شما پايه اصلي آن باشيد. يقينا دولت و مجلس دنبال اين هستندكه آزادسازي كنند. دولت همين كه چابك و چالاك باشد بهتر است. مقام معظم رهبري در بيش از 100 سخنراني به اين موضوع اشاره كردند و ايشان جلودار اين مهم هستند .
اصل 44را ايشان حكم كردند. چارچوب اقتصاد مقاومتي را رهبري عزيز تعيين كردند. همه بخش ها از جمله بخش خصوصي، بخش مردم را ايشان تعيين كردند. اين بايد اتفاق بيافتد من از شما مي خواهم مطالبات را روي زمين نگذاريد. بايد مطالبه كنيد. بايد بخواهيد. مردم بايد مطالبه كنند. حتما بايدكارها را دست مردم و دست ملت بدهيم. مطالبه كردن مسيرش مسير قانوني هست، مسيرسايرجلسات هست با نمايندگان محترم بنشينيد. مسائل را منتقل كنيد. بعضي ها دلشان نمي خواهد بعضي ها فكر مي كنند قدرت آنها كم مي شود ولي بنده مي گويم مطالبه كنيد و با صبر بدانيد حل مي شود. اين جبر تاريخي است.
اين رشد 8 درصدي كه مقام معظم رهبري براي برنامه ششم تعيين كرده اند اگر فقط تكيه كنيم به اين منابع نفتي كه ما الان داريم رشد 3 درصدي هم محقق نمي شود. بايد بخش خصوصي بيايد، بايدسرمايه گذاري جديد بشود، بايد بهره وري بالا برود، بايدالگوي مصرف اصلاح شود بايد دانش بنيان حركت كنيم و بايد بتوانيم بازارهاي رقابتي داشته باشيم و همه اين ها را بايد كسب كنيم تا به رشد  8 درصد برسيم . اين ها را شما مي توانيد انجام دهيد، همه ما هم فقط تسهيل كننده هستيم. دولت و استاندار تسهيل كننده هستند .
يكي از دلايلي كه هم در مجلس بنده را به عنوان وزير كشور انتخاب كردند با اينكه 10تا 20نفر اسم ديگر داده بودند و رئيس جمهوري به اسم من بله گفتند، گفتند شايد آنها از بعد سياسي و امنيتي بالاتر از شما باشند اما من مي خواهم دولتي درست كنم كه وزارت كشور محور توسعه مناطق باشد و شما  برنامه اي كه داريد، با علمي كه در اين زمينه داريد و باتجربه اي كه درحوزه سياسي وامنيتي داشته ايد استانداراني انتخاب مي كنيد كه محور توسعه  را مدنظر داشته باشند. ما هم در ساختار وزارت كشور تغييرات ايجاد كرديم، معاونت اقتصادي را گذاشتيم با دلالت بوده نه اينكه شانسي بوده باشد. حداقل  80 درصد رويكرد استانداران اقتصادي است. اراده دولت ، رهبري عزيز و نظام بر اقتصاد مقاومتي است، اين بشود محور انسجام، وحدت و همگرايي و همه اختلافات را كنار بگذاريم .
مسئله قاچاق كالا و ارز به دنبال اين هستيم و مسئوليت آن را به وزارت كشور واگذار كرده اند ، رئيس جمهوري گفتند بحث سوخت را شما پيگيري كنيد الان به جد مسئله قاچاق را پيگيري مي كنيم ، مسئله آن بسيار پيچيده است . واقعا پيچيده است . الان يك قانوني كه هرفردي مي تواند يك مقداري كالا داشته باشد، همين شده محل ورودكالاي قاچاق ، همين باعث شده زندگي مردم مناطقي از كشور كلا وابسته به اين شده است. مي شود يك شبه آن منطقه را جمع كرد ولي بايد يك تغيير اجتماعي بدهيم. يك كار مرحله اي صورت بگيرد بايد روي آن تدبير بشود و مسائل گمركي كه الان درگمرگ تغييرات زيادي داشته ايم. پيشرفت خوبي داشته ايم . گام هاي بزرگي برداشته شده است.
بحث فساد يكي ازموضوعات بسيار مهم در حوزه اقتصاد مي باشد . من همه فرمايشات شما را كاملا قبول دارم بلكه بيشتر از شما به هر حال جنس كاري كه الان دارم و جنس كاري كه قبلا داشتم واين موضوع به شدت بايد با آن برخورد شود.
دستگاههاي نظارتي، بازرسي، قوه قضاييه، نيروي انتظامي ، ديوان محاسبات ، همه و همه ، بانك ها بايد با بحث فساد مبارزه كنند. رانت و نفوذ پذيري بايد از بين برود. برخي از حوزه ها در مسائل اقتصادي واقعا بايد برچيده شود.
ببينيد فساد دو طرف دارد يك طرف كه فساد مي كنند يكي كه بخشها را فاسد مي كنند.
 يك بار در ديوان محاسبات بودم متوجه شدم يك جايي هست كه  حساب ها دو گانه است . يك صورت مالي به مالياتي ما داده بودند، يك صورتي كه به بانك داده بودند ما به اين نتيجه رسيديم كه بنگاههاي اقتصادي دو صورت مالي دارند يكي كه به مالياتي مي دهند كم اعلام مي كنند و يكي كه به بانك مي دهند زياد اعلام مي كنند و ما به بانكها اعلام كرديم، بانك ها حق ندارند به بنگاههايي كه صورت مالي مالياتي آنها تاييد نشده است تسهيلات بپردازند . خب همه دوستان بنگاه ها ريختند سر ما كه آقا ما گفتيم شما بايد يك صورت مالي داشته باشيد و اگر كم است، ماليات كمتر بدهيد و اگر زياد است ماليات آنرا بدهيد قرار بر اين شد نشستيم و مصالحه كرديم .
ببينيد ما تاثيرگذار هستيم. بايد داد بزنيم. بايد روي سايت بگذاريم . اگر ما جدي برخورد كنيم من در دستگاههاي نظارتي اشكالي نمي بينم، با توجه به حجم معاملات و حجم اقدامات وروش ها به حدي پيچيده است كه اگر هزار دستگاه نظارتي بگذاريم باز هم نمي شود. ما بحث پول شويي را با جديت پيگيري مي كنيم . همين يك قلم را بتوانيم سروسامان بدهيم بانك ها هويت دار مي شوند. اراده ملت و مقام معظم رهبري در خصوص مبارزه بافساد است كه انشاالله تحقق مي يابد. بنده از همه شما تشكر مي كنم. موفق باشيد.