تشریح دلایل متقن نبودن آمار اعلامی رتبه استانها در طرح نهضت ملی مسکن :

دلایل متقن نبودن آمار اعلامی رتبه استانها در طرح نهضت ملی مسکن اعلام شد/ از لحاظ آمار پروژه های طرح مسکن ملی در رتبه بندی ها تا باز بودن سامانه مسکن در استان یزد و اضافه شدن روزانه ثبت نامی ها/ پیگیری های روزانه و هفتگی مدیران استان در سطوح مختلف برای اتمام هر چه سریعتر طرح نهضت ملی مسکن

استانداری یزد با صدور اطلاعیه ای، دلایل غیر متقن بودن آمار اعلامی رتبه استانها در طرح نهضت ملی مسکن را اعلام کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، در این اطلاعیه آمده است:
انتشار رتبه استان یزد در آمار اعلامی جایگاه استانها در طرح نهضت ملی مسکن منجر به ایجاد شبهات و تردیدهایی در فضای افکار عمومی استان گردیده است که ارائه توضیحات ذیل برای تنویر افکار عمومی ضروری است:  
1.   یکی از شاخص‌های ارزیابی در طرح نهضت ملی مسکن، موضول تخصیص زمین است. بر این اساس، تخصیص زمین به دو حالت انجام می‌شود:
•  در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر، الحاق اراضی به محدوده شهری برای تامین زمین مورد نیاز در اختیار شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها بوده و عملا توسط استان‌ها انجام می‌گردد. در این رابطه در استان یزد، تمامی زمین های مدنظر در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر که الحاق آنها تحت اختیار استان بود به صورت کامل تامین شده است.
•  در حالت دوم، تخصیص زمینهای مربوط به شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر است که این تخصیص در حیطه وظایف استانی نبوده و عملا اختیار آن در ید شورای عالی شهرسازی و معماری کشور می باشد. در این رابطه، تمامی فرآیند و کار تخصیص زمین در استان انجام گرفته و زمین‌های تخصیصی نیز در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مورد تصویب قرار گرفته است، لیکن به رغم گذشت چندین ماه از ارسال موضوع به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، تکمیل این فرآیند هنوز انجام نپذیرفته و در حال حاضر، این شورای عالی شهرسازی و معماری است که می بایست نسبت به تصویب زمین های تخصیصی و ثبت آن در سامانه سنجش اقدام نماید که اتمام این امر، بی تردید افزایش قابل توجهی در رتبه استان ایجاد خواهد کرد. این در حالیست که به رغم تاخیر در ارسال مصوبه آن شورا،  زمین های تخصیصی استان، در حال آماده سازی می باشد لذا این مسئله، صرفاً یک ایراد آماری بوده و مربوط وزارتخانه مرتبط است.

۲. نکته دیگر آن که به دلیل پروژه‌های نیمه تمام طرح مسکن مهر باقیمانده از دولت نهم و دهم در بسیاری از استان‌ها، تکمیل این واحدها در دولت سیزدهم پیگیری و به اتمام رسیده و به عنوان آمار آن استان منظور گردیده است. این در صورتی است که در استان یزد همه مسکن‌های مهر تا سال ۹۶ تکمیل و عملاً مسکن مهر در استان وجود ندارد.
4.  از دلیل دیگر دلایل متقن نبودن آمار مربوط به رتبه استان یزد در طرح نهضت ملی مسکن آن که در حال حاضر، سامانه ثبت نام در اغلب استان‌ها بسته بوده و مقایسه تامین زمین و اتمام فونداسیون و اسکلت و سایر آیتم های امتیاز آور با آخرین وضعیت تایید نهایی، کنترل می شود  و عملا امکان ثبت نام جدیدی در این رابطه وجود ندارد. این در حالی است که سامانه مذکور در استان یزد همچنان باز بوده و روز به روز و حتی ساعت به ساعت بر آمار متقاضیان افزوده می شود. در این شرایط، مقایسه آماری یزد با اخرین وضعیتی است که متغییر بوده و می تواند به شدت بر آمار استان تاثیر منفی بگذارد، لذا این مسئله، منجر به تاثیرگذاری در شاخص‌های ارزیابی گردیده تا استان یزد نسبت به سایر استان ها در رده های پایین تر قرار گیرد.
5.  قرارگیری بافت فرسوده استان در شمول ضوابط بافت تاریخی از دیگر مسائلی است که منجر به محدودیت های زیادی برای استان گردیده چرا که تسهیلات در این زمینه به صورت وام های " نوسازی" است که تعلق گیری آن نیازمند از نو ساخته شدن و بازسازی کلی ابنیه است در حالی که ثبت جهانی بافت تاریخی یزد و ضوابط آن، امکان هرگونه تخریب و بازسازی را منع نموده است.لذا باید وامی تحت عنوان وام بهسازی و مرمت برای استان یزد تعلق گیرد که این موضوع در دور اول سفر ریاست جمهوری طرح و می بایست توسط وزارت راه و شهرسازی دنبال می شد که تاکنون این اقدام، صورت نگرفته است. لذا عملا مردم استان امکان استفاده موثر از این تسهیلات را ندارند و آمار استان در این رابطه نیز که نیازمند تصمیماتی در وزارتخانه می باشد تحت تاثیر منفی قرار گرفته است.
6.  لازم به یادآوری است در سال گذشته، ۴۹  نشست شورای مسکن در استان یزد تشکیل که ۴۱ نشست آن با حضور شخص استاندار برگزار شده است که این عدد در کشور نظیری ندارد.

لذا با عنایت به موارد مطروحه، بیشترین دلیل آمار اعلامی رتبه استان در طرح نهضت ملی مسکن، مربوط به ثبت در سامانه بوده که به محض اخذ مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص موارد ذکر شده، رتبه استان به یکباره ارتقاء قابل توجهی خواهد داشت. لازم به تاکید است شرایط سنجش استانی که هدفش ساخت مسکن ویلایی است با استان‌هایی که هدف آن‌ها آپارتمان سازی است کاملا متفاوت بوده و قیاس آن غیر متقن خواهد بود. یادآور می شود استدلالات استان یزد در این رابطه به صورت مبسوط و مکتوب به مقامات عالی کشور نیز ارایه شده است.

همچنین بخش مهمی از واحدهای طرح اقدام ملی مسکن در استان که با پیشرفت فیزیکی 5 تا 10 درصدی وجود داشت، در این دولت دنبال شد که به فضل الهی، در حال حاضر، پیشرفت‌های فیزیکی آن‌ها قابل قبول بوده و به شرط تأمین آورده متقاضیان، تا پایان سال، تکمیل و تحویل خواهد شد.

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات