کنگره بین المللی شتر در شهرستان بافق برگزار می شود

به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق؛ جلسه هماهنگی و برنامه ریزی برگزاری نشست تخصصی کمیته فنی شتر و گنگره ملی شتر در بافق با حضور فرماندار بافق، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان یزد، مسئولین مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی استان یزد ،مدیر و مسئول امور دام جهاد شهرستان در محل فرمانداری بافق برگزار شد.

فرماندار بافق ضمن تشکر از مسئولان استان و شهرستان بابت انتخاب و معرفی بافق به عنوان برگزار کننده کنگره ملی و بین المللی شتر، گفت: قطعا برگزاری این رویدادها در شهرستان صنعت پرورش شتر و شترداری را دگرگون می کند.

ابوالقاسم دهقان استفاده از ظرفیت های گردشگری و حضور سمن ها و شترداران را در برگزاری کنگره های ملی و بین المللی را خواستار شد و تاکید کرد: برنامه ها و اهداف شهرستان از جمله ایجاد و راه اندازی  پهنه شتر در کنگره دیده شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به ظرفیتهای مناسب این استان در زمینه توسعه صنعت پرورش شتر گفت: یکی از چشم‌اندازهای بخش کشاورزی که در سند یزد نوین به آن تاکید شده، تامین امنیت غذایی استان یزد با توسعه و تکمیل زنجیره ارزش شتر است.

مهدی غیب الهی، جمعیت شتر در استان را بیش از ۱۵ هزار نفر عنوان کرد و گفت: استان یزد به لحاظ پرورش شتر در جایگاه سوم کشور قرار دارد که این تعداد شتر در ۱۸ محدوده  و مرتع استان یزد مشغول چرا هستند.

وی به تنها ایستگاه ملی تحقیقات شتر کشور در شهرستان بافق اشاره کرد و گفت: با وجود این مرکز در شهرستان تا کنون همایش های مختلفی برگزار شده و قرار است امسال نیز اولین کنگره بین المللی شتر و سومین کنگره ملی شتر در شهرستان بافق برگزار شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان یزد علت برگزاری گنگره بین المللی ملی شتر در بافق را ظرفیت شتر و وجود نخستین ایستگاه ملی تحقیقات کشور در شهرستان عنوان کرد و افزود: یکی از اهداف این گنگره شناساندن و توسعه شهرستان بافق در صنعت شتر و شترداری و اقدامات پژوهشی در این حوزه است.

رئیس بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقيقات و آموزش كشاورزي و منابع طبيعي استان یزد، شتر را حیوانی کم توقع دانست و بیان داشت: شتر حیوانی است که از هر نوع گیاهی که به مذاق دیگر علفخواران خوش نمی‌آید تغذیه ‌کند و باعث تخریب مراتع نمی‌شوند، چرا که شتر دائم در حال حرکت است.

مرتضی بیطرف ثانی با بیان اینکه سال 2024 به عنوان سال جهانی شتر اعلام شده افزود:  شتر به خاطر سازگاری با شرایط کم آبی و خشکسالی و همچنین ‌نقش اقتصادی در عرضه گوشت و شیر به عنوان دام آینده جهان می‌نامند که می طلبد در این راستا توسعه شترداری اکولوژیک در کشور برنامه ریزی شود.

وی با اشاره به برگزاری اولین کنگره بین المللی و سومین کنگره ملی شتر در بافق گفت: در این کنگره  مباحث علمی و دانش بنیان، مباحث ترویجی به نژادی، شترداری اکولوژیک یا بوم سازگاران و راهبردهای اجرایی شدن آن به عنوان ویرایش بومی از شترداری نیمه متمرکز و متمرکز مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت.​​​​​​​